Skip to main content

De nieuwe drugswet ondermijnt de rechtstaat, financiert criminelen, schoffeert de wetenschap en er zijn nog veel meer redenen waarom de nieuwe drugswet een slecht idee is. In een serie van blogs laten we daarom experts aan het woord om politici wakker te schudden, want die kunnen de wet nog tegenhouden! Deze keer: Hans van Duijn, voormalig voorzitter van de Nederlandse Politiebond en mede-oprichter LEAP NL

‘De nieuwe drugswet heeft niets te maken met gezond en veilig drugsbeleid’

De nieuwe drugswet heeft een absurd effect op de politie: ze worden opgezadeld met een opsporingstaak die compleet onrealistisch is. En een verbod in de wetenschap dat je er niks aan kan doen, is het paard achter de wagen spannen.

Succesvol handhaven is ondenkbaar

Nederland is een doorvoerland. Daarom is succesvol handhaven van een verbod op NPS eigenlijk ondenkbaar. Het gaat om (kilo)grammen, dus dan zou je alle drums (vaten) en containers die het land in- en uitgaan moeten controleren. Uit alle export naar de VS zou je bijvoorbeeld een stuk of tien drums fentanyl uit moeten vissen. Bij de import kan het overal in zitten.

Met andere woorden, opsporen van drugs is puur gokken. Op papier ziet het systeem er aardig uit, maar de politie heeft noch de capaciteit noch de technologische middelen om dit te doen. Als er een lading wordt onderschept, is dat waarschijnlijk puur toeval.

'Het gaat om tien vaten fetanyl op alle export naar de VS'

Spring het buitenland achterna

Er zijn maar twee redenen om het stofgroepenverbod in te voeren. De eerste is een wit voetje te halen bij Duitsland en België. Daar zijn NPS al verboden. De nieuwe drugswet maakt het namelijk makkelijker om mee te werken aan hun verzoeken tot uitlevering.

Maar dit heeft niks te maken met gezond en veilig drugsbeleid. Nergens zijn blijvende positieve gevolgen van de wet gevonden. Duitsland en België gingen hier de mist in. Het is zoals je moeder vroeger zei: ‘Als een ander van een klif af springt, spring jij dan ook?’

Verbod voorkomt verantwoordelijkheid

De andere reden is nog cynischer: het verbod ontslaat het kabinet van verdere verantwoordelijkheid voor veilig gebruik. Als het uit de klauwen loopt, hoeven ze alleen maar te wijzen naar de wet en te roepen dat de handhaving harder moet.

'Nu heeft een leverancier geen belang bij vervuilde pillen, straks wel'

Maar daar wordt Nederland niet veiliger van. Nu heeft een leverancier geen belang bij vervuilde pillen. Als het risico groter wordt door de illegaliteit, gaat hij wél verder knoeien met de stoffen om heftiger en vervuilde drugs te maken. We mogen van geluk spreken als de schade gelijk blijft.

Geen oplossing

NPS worden gebruikt door hele kleine groepen, vaak in een specifieke fase van hun leven. Ik zeg: laat ze. Want wat lost handhaven op? Gebeurt het dan niet meer? Natuurlijk wel. Wat verboden is, blijft gewoon beschikbaar. Kijk maar naar alle andere drugs.

Hans van Duijn
Voormalig voorzitter van de Nederlandse Politiebond
Al sinds 2008 actief bij LEAP, mede-oprichter LEAP NL

Law Enforcement Action Partnership (LEAP) bestaat uit vroegere en huidige politieagenten, overheidsambtenaren en andere ordehandhavers met het doel de War on Drugs te beëindigen.

Laat je verder informeren

Er bestaat een alternatief voor het stofgroepenverbod; het quarantainemodel. Daarbij worden stoffen in quarantaine geplaatst, waarvan het vermoeden bestaat dat ze een psychoactieve werking hebben en kunnen leiden tot schade aan de gezondheid en de samenleving. In quarantaine kan worden onderzocht of de stoffen inderdaad gevaarlijk zijn. Lees verder…

Vele van onderstaande argumenten zijn gebaseerd op rapporten van RIVM (rapport), Parlement en Wetenschap (rapport), de Raad van State (advies) de Nationale Orde van Advocaten (advies) en denktank DrugsDialoog (panel). Lees verder…

Aanmelden nieuwsbrief

Vink onderstaande optie aan. *