De nieuwe drugswet ondermijnt de rechtstaat, financiert criminelen, schoffeert de wetenschap en er zijn nog veel meer redenen waarom de nieuwe drugswet een slecht idee is. In een serie van blogs laten we daarom experts aan het woord om politici wakker te schudden, want die kunnen de wet nog tegenhouden! Deze keer: Kenan de Leeuw, neuropsycholoog en voorzitter bij Amsterdam Psychedelic Research Association (APRA).
‘Geen journalist stelt de vraag: waar baseert u deze uitspraken op?’
‘In het drugsdebat kom je sterke meningen tegen. De discussie over nieuwe psychoactieve stoffen (NPS/designer drugs) is geen uitzondering. Mijn persoonlijke passie is om te zorgen dat mensen de juiste informatie hebben. Daarom zit ik in het bestuur van de Amsterdam Psychedelic Research Association (APRA) en ben ik vrijwilliger bij voorlichtingsorganisatie Unity. Ik wil een eerlijk gesprek over drugs. Met gebruikers en tegenstanders, maar ook met beleidsmakers en politici. En natuurlijk met de media. De kennis die bij journalisten zit, kan nog wel aangescherpt worden.
Neem nou de aankondiging van de stofgroepenwet door toenmalig minister van Justitie & Veiligheid Ferd Grapperhaus. De minister beweerde met droge ogen dat ‘achter designerdrugs een keiharde wereld zit waarin mensen worden geïntimideerd en bedreigd’. Volgens hem was de wet nodig om die keiharde wereld te bevechten. Met verbazing zag ik dat RTL bij dit nieuwsbericht een plaatje van een ontmanteld drugslab plaatste. Dat roept bij de lezer meteen associaties op met Breaking Bad-taferelen. De realiteit is anders.
‘Op geen moment in de keten van NPS is sprake van intimidatie en ondermijning’
In tegenstelling tot in andere drugsmarkten vindt de handel in NPS grotendeels plaats in de bovenwereld. Veel van deze middelen worden door legitieme bedrijven in Azië geproduceerd voor de westerse markt en vervolgens in bulk ingekocht door KvK-geregistreerde bedrijven (meestal webshops) in Nederland. Hier wordt netjes belasting over betaald. De consument koopt deze middelen voor eigen gebruik en betaalt hier wederom belasting over. Uiteindelijk wordt het middel door PostNL thuisbezorgd zoals ieder ander product. Op geen moment in deze keten is er sprake van intimidatie en ondermijning. Omdat alles zich in de bovenwereld afspeelt is hier geen noodzaak voor.
Toch framede de minister van Justitie de NPS-markt als een ‘keiharde criminele wereld’. Over het waarom kan ik alleen maar speculeren. Is de minister zo onwetend, of wordt hier bewust een onjuist frame gecreëerd om de wet erdoorheen te krijgen? Beide scenario’s zijn problematisch. Hoe kan het beleid serieus worden genomen als de minister niet op de hoogte is van de inhoud? Gaat deze wet over volksgezondheid of criminaliteit? En waarom was er geen journalist te bekennen die de kritische vraag stelt: “Maar minister Grapperhaus, waar baseert u deze uitspraken op?” Een minister van Volkshuisvesting die niets weet over de woningmarkt wordt wél aan alle kanten gefileerd.
‘Geen journalist stelt de vraag: waar baseert u deze uitspraken op?’
Het is maar één voorbeeld van hoe framing het drugsdebat blijft polariseren, en van de lagere standaarden die lijken te gelden voor politici en media die zich hierover uitlaten. Het gevolg is dat een eerlijk gesprek over NPS en andere recreatieve drugs niet kan worden gevoerd. Hoe frustrerend het ook kan zijn om dit soort voorbeelden te zien, ik blijf erin geloven dat onwetendheid over drugs kan worden genezen. Het vraagt alleen om een nuchtere houding.’
Kenan de Leeuw
Neuropsycholoog, voorzitter bij Amsterdam Psychedelic Research Association (APRA)
Laat je verder informeren
Er bestaat een alternatief voor het stofgroepenverbod; het quarantainemodel. Daarbij worden stoffen in quarantaine geplaatst, waarvan het vermoeden bestaat dat ze een psychoactieve werking hebben en kunnen leiden tot schade aan de gezondheid en de samenleving. In quarantaine kan worden onderzocht of de stoffen inderdaad gevaarlijk zijn. Lees verder…